Helen Hedsund

Helene Hedsund.. jag.. brukar kalla mig för en
elektroakustisk tonsättare. På 1980-talet spelade jag bas
och synthar i s.k. depprockband, t.ex. Nevskij Prospekt
(www.nevskijprospekt.se). Efter det studerade jag.. och
studerar ännu. Studierna har inkluderat: Musikvetenskap,
Musikpsykologi, Kontrapunkt, Datavetenskap/programmering,
komposition (för Marie Samuelsson och Justin Connolly), EMS
kurser inkl. den 2-åriga EAM-lingen, DI’s Masterkurs i
Ljudkonst mm. Nu är jag doktorand vid University of
Birmingham.
Sedan 2008 har jag helt ägnat mig åt flerkanalsmusik (fler
kanaler än två). Min musik har spelats i svensk och tysk
radio samt på konserter i många länder: Sverige, Finland,
Tyskland, Polen, England, Frankrike, Österrike, Estland,
Litauen, Italien och Mexico. Jag har gjort musik till
konstutställningar och till dans och teater. Jag har varit
på residens/arbetsvistelser i: Litauen (DAAR), Malmö (IAC),
Karlsruhe (ZKM) och Oslo (Notam). Jag har undervisat på EMS
(level 2) och innan dess arbetat som programmerare i många
år.
Den sista tiden har jag koncentrerat mig på två saker: Dels
ljudinspelningar gjorda den 9/12 av var jag då råkar befinna
mig. Från 2013 finns stycket Under Eiffeltornet (folkliv
under Eiffeltornet), från 2014 Bus No. 1 (en bussfärd i
Birmingham), från 2015 Inuti (lövblåsare i Birmingham), och
från 2016 Inannan (en promenad längs Centralbron i
Stockholm)… Dels att jag har börjat göra instrument av
mina stycken. Jag skräddarsyr små instrument (i
SuperCollider) som bara kan spela ett stycke. Det väcker
intressanta tankar om vad som egentligen utgör ett stycke.
Hur mycket kan jag ändra innan det blir ett annat stycke?
——————————————————————————————————
hh-2018.png